elisabethtops.reismee.nl

Oostkust (3 t/m 16 januari)

Brisbane:
3 januari eindigde mijn tijd in Sydney en vloog ik naar Brisbane om daar nog een aantal dagen met Tom door te brengen en vervolgens (3 dagen later) op de splitsen en weer ons eigen plan te trekken. Zo huurde Tom samen met zijn reismaatje Niek en een andere vriend een camper om de oostkust al kamperend af te leggen en boekte ik 2 touren naar de Whitsundays en Fraser Island.

Mijn eerste 3 dagen in Brisbane bracht ik dus door met Tom. Deze dagen hebben we voornamelijk opgevuld door de stad zowel per fiets (het kostte slechts een dollar per dag om een fiets te huren) als lopend te verkennen. Verder zijn we, omdat het mij dus zo goed in Sydney was bevallen, een avondje naar een échte outdoor cinema geweest. En wat hebben we (onder het genot van een flinke zak popcorn natuurlijk) genoten. Overdag is het te doen in South Bank; een soort van outdoor vrijetijdscomplex met onder andere gratis zwembaden en speeltuinen voor kinderen om in te spelen en verschillende eettentjes en cafés voor jongeren, volwassenen en ouderen om te ontspannen, waar een enorm relaxte vibe heerst, wat een beetje de algemene sfeer in Brisbane beschrijft. Veel te doen is er niet in Brisbane, al maakt de sfeer de stad dus wel een bezoekje waard. Na 2 ontspannen daagjes samen in Brisbane, namen we de 6e alweer afscheid van elkaar. Twee dagen later boekte ik een 'Whitsunday 2 day/2 night Sailing Experience' en een 2 daagse tour naar Fraser Island. Mijn oostkust avontuur zou nu echt beginnen...

Whitsundays:
Vanaf Brisbane vloog ik de 9e naar Proserpine en bracht ik de nacht vóór mijn tour door in Airlie beach. In het hostel waar ik een nachtje verbleef, liep ik, heel toevallig, Victorine (meisje uit mijn Travel Active groep met wie ik dus mijn reis begon) tegen het lijf. Met haar heb ik de avond gezellig volgekletst (want we hadden elkaar natuurlijk veel te vertellen). Na een nachtje niet super geslapen te hebben (de airco in mijn kamer waar ik recht onder lag en geen controle over had, stond de hele nacht veel te hard aan) ging mijn zeiltour vanaf de haven in Airlie Beach de volgende dag rond 3 uur van start. Eenmaal op de boot (met een groep van zo'n 20 man), hebben we de eerste paar uur gezeild. Vervolgens na een korte verfrissende duik met wat snacks zonsondergang gekeken en een aantal uur later genoten van een warme maaltijd. Veel meer hebben we deze dag eigenlijk niet gedaan. Omdat ik dus al vrij moe de boot op stapte, ging ik ook al vrij vroeg naar bed. Hopend op een betere nachtrust, sliep ik opnieuw ronduit verschrikkelijk in het onderdek. Opgepropt in een hoekje, in de hitte en op een smalle slaapbank moest ik de nacht door zien te komen. De volgende ochtend werd ik compleet bezweet en lekgestoken wakker. Gelukkig deed het ontbijt - een verse kom fruit - me goed en startte ik mijn dag toch redelijk goed. Deze dag stond hoogtepunt Whitehaven Beach op de planning: een indrukwekkend wit en groot strand. Vanwege onder andere giftige pijlstaartroggen die je van verbazingwekkend dichtbij benaderden, werden we verplicht dunne wetsuits te dragen als we het water in gingen. Deze wetsuits moesten we later op de dag ook aan tijdens het snorkelen, wat we naast het zeilen en Whitehaven Beach hebben gedaan. Helaas stelde het snorkelen niet veel voor; door een cycloon vorig jaar maart is een groot deel van het koraal uitgestorven. Op een grote vis van circa 1 meter, heb ik bovendien niet veel 'bijzondere' dieren gezien. Maar goed, ondanks de tegenvallers kan ik nu toch zeggen dat ik in het Great Barrier Reef heb gesnorkeld. Na een lekkere portie nachos tijdens zonsondergang en een goede maaltijd (heerlijke lasagne), sloten we de dag en de avond gezellig af met een groepsspel. Na nog een nachtje afzien, stonden we de ochtend erop weer vroeg op om na een (opnieuw) heerlijk ontbijt nog een keertje te snorkelen en vervolgens terug te zeilen naar Airlie Beach. Aangezien Victorine 's middags nog geen plannen had, bracht ik de middag met haar aan het lagoon door, voordat ik om 17:00 uur de nachtbus naar Rainbow Beach nam. Vanaf Rainbow Beach zou ik 2 dagen later opgehaald worden en zou mijn Fraser Island tour beginnen.

Fraser Island:
Met een oppervlakte van zo'n 1600 km2 is Fraser Island 's werelds grootste zandeiland. En dat is niet het enige indrukwekkende aan het eiland. Zo groeien er om te beginnen zogenaamde 'tea trees' op Fraser die bepaalde meren op het eiland de roodbruine kleur van thee geven. Zo'n meer bezochten wij gelijk als kick off van onze tour en ziet er niet alleen erg bijzonder uit; het water is bovendien helder en blijkbaar erg goed voor je haar om te gebruiken als conditioner. Verder bewonderden we dezelfde dag nog een ander meer - van kristalhelder water en zand bijna net zo wit als op Whitehaven Beach waar we naast badderen ook even hebben geboomerangd -, een regenwoud(!), Elie Creek, waar het water zo zuiver is dat je er je flesje water van kan vullen en de magische sterrenhemel ter spectaculaire afsluiting van de dag. De 14e begon ik de dag goed door wat vroeger op te staan om getuige te zijn van de schitterende zonsopgang. Na een goed ontbijt bezochten we 's ochtends het monumentale Maheno scheepswrak dat na een zware storm in 1935 op het strand van Fraser aanspoelde, de Champagne Pools (omringd door vulkanische rotspartijen zorgen de overslaande golven voor schuimend water in de Pools. Vandaar de naam 'Champagne Pools') en Indian Head, een kaap, dat prachtig uitzicht geeft over het eiland. In slechts 2 dagen hebben we de route langs al deze hoogtepunten met 4WD's afgelegd. In totaal zaten we in groepjes van zo'n 7 man verdeeld over 3 auto's. Voorop reed - uiteraard - onze tourguide en de andere 2 auto's werden afwisselend bestuurd door al mijn medereizigers die een rijbewijs hadden (iedereen behalve ik dus). Op het strand ging het rijden vrij soepel; zodra we meer landinwaarts gingen, werden de ritjes wat hobbeliger. Voor een halfuurtje komisch; gelukkig duurden ze meestal ook niet langer.
Dankzij de te gekke reisroute uitgestippeld door mijn toffe tourguide, de goede accomodatie (waar ik écht goed heb geslapen), de goed verzorgde maaltijden en de gezellige groep, heb ik enorm van mijn 2 daagjes op Fraser genoten.

Na afloop van mijn tour op Fraser, werd ik door mijn tourguide in Noosa gedropt waar ik 2 nachtjes in een opnieuw goed verzorgd hostel verbleef. De volle dag die ik hier had, maakte ik een lange wandeling door het Nationale Park en spotte ik ondanks alle borden helaas geen enkele koala. Amateuristische surfers heb ik wel een heleboel gespot; misschien zelfs iets té veel. Een dag later, nam ik de bus vanuit Noosa naar Brisbane, waar ik nog een aantal uurtjes met Fleur doorbracht, voordat ik 's avonds naar Perth vloog.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active