elisabethtops.reismee.nl

Great Ocean Road (10 t/m 15 december)

Het heeft even geduurd, maar hier is ie dan: het verhaaltje over mijn roadtrip langs de Great Ocean Road. Een extra lange lap tekst dit keer als goedmakertje omdat jullie trouwe volgers zo lang hebben moeten wachten op een update.

Wát een week. Als er een ding is dat ik heb geleerd van onze roadtrip, is het wel dat ik geen liefhebber ben van kamperen, al heb ik achteraf absoluut geen spijt dat we de GOR met een campervan hebben afgelegd. Ondanks de kou 's avonds en 's nachts en de snikhete middagen, de vieze wc's en het feit dat ik slechts 1x heb kunnen douchen, was het mede dankzij mijn reismaatjes een geweldige ervaring en week.

Zondagmiddag (10 december) was het eindelijk zover: we haalden onze Jucy camper op in St Kilda, Melbourne en vertrokken totaal onvoorbereid. De camper hadden we in bezit tot en met vrijdagmiddag en onze route en planning stippelden we heel spontaan uit. Zo zocht ik een route met bekende stops op via het internet en maakten we een globale planning voor de week. Melina zouden we aan het einde van de week in Adelaide afzetten en we wilden in de tussentijd op ons gemakje de Great Ocean Road afleggen.

Dezelfde middag dat we vertrokken maakten we onze eerste 2 stops bij Bells beach en de Cape Otway lighthouse. Nadat we hier wat hadden rondgeslenterd en foto's hadden gemaakt, begon het al te schemeren, waardoor we op zoek gingen naar een kampeerplekje om wat te eten en te overnachten. Eenmaal gearriveerd op een plekje in the middle of nowhere hadden we geen bereik, was het inmiddels al donker en koud, moesten we nog koken, onze penthouse opzetten en waren we allemaal gesloopt van een lange dag in de auto. Geen goeie combi van verschillende factoren dus. Door middel van een gaspitje kookten we wat, verplaatsten we al onze tassen naar de voorste bank, zodat de achterbank als bed kon functioneren en klapten we de penthouse bovenop de campervan open. Nadat we hadden gedineerd, alle zooi hadden afgewassen en alle bedden georganiseerd waren, konden we rond 23:00 dan eindelijk gaan slapen.

De volgende morgen sliepen we behoorlijk uit, spotten we 's ochtends een aantal papegaaien, aten we wat en vertrokken we weer rond middaguur. Naast het reizen hebben we deze dag niet veel gedaan. We maakten 1 stop dichtbij een regenwoud en met etenstijd aten we een hapje in een plaatselijk restaurant. Omdat we onze bedden dit keer vrij snel opgemaakt hadden, kletsten we 's avonds nog wat voordat we redelijk vroeg gingen slapen. De dag erop zou immers een drukke dag worden..

Klaarwakker (dus niet) om 7 vertrokken we rond 9 na 2 uur lang getreuzel. Vandaag bewonderden we de welbekende 12 apostles en schoten hier natuurlijk tientallen toeristische foto's, de London Arch (een stenen boog), de Loch Arch Gorge kliffen en ten slotte Cheese World waar we ons hebben volgegeten door zo'n 10 verschillende kaasjes te proeven. In de buurt van Warrnambool gingen we op zoek naar een kampeerplekje om te overnachten.

De dag erop, woensdag, hebben we bekant de hele dag in de auto gezeten. Vanaf Warrnambool is het namelijk nog een aardig stukje rijden voordat je in Adelaide bent.

Onze laatste volle dag bestond ook weer grotendeels uit reizen. Melina dropten we rond middaguur in Adelaide en vervolgens zouden we de rest van de dag weer in de auto zitten op weg terug naar Melbourne. In eerste instantie was ons plan om deze dag naar Kangaroo Island, dichtbij Adelaide, te gaan. Echter, wegens onze slechte voorbereiding kwamen we er een dag vantevoren achter dat de ferry naar het eiland extreem prijzig was, waardoor we besloten het maar voor gezien te houden en op ons gemakje terug naar Melbourne te rijden. Melina zetten we dus al vrij vroeg af in Adelaide om vervolgens (opnieuw) de hele dag in de auto door te brengen.. De autospeakers, Spotify playlisten en de snacks die we dagelijks inkochten maakten de lange autoritten dragelijk.

Op onze terugweg bezochten we nog een aantal rotsformaties (The Grotto en The Bay of Islands) omdat we deze op de heenweg gepasseerd hadden wegens tijdgebrek en om maar even uit de auto te kunnen ontsnappen. Ook maakten we rond zonsondergang een stop langs een verlaten weg om een aantal cliché foto's op het midden van de weg te schieten en vervolgens onze supergezonde voorverpakte noedels op te warmen en te eten.

Vrijdagmiddag brachten we onze campervan terug en begaven we ons naar het hostel waar ik nog 2 nachtjes zou verblijven voordat ik zondagochtend naar de outback zou vliegen. Zaterdagavond moest ik dus afscheid nemen van mijn andere 2 vriendinnen. Het afscheid nemen van alleen Melina viel me al zwaar maar om zowel Melbourne als Lisa en Yen Hi achter te laten was nog net iets moeilijker. Gelukkig stond er zondag gelijk een nieuw avontuur voor me op de planning; mijn verhaaltje over deze unieke tour in de outback volgt later..